Biznes

Czym jest dropshipping?

Posted by Kasia

We współczesnym świecie każdy wie, że własny biznes przynosi znacznie większe dochody niż praca na etacie. Jednak założenie firmy wymaga inwestycji. Co robić, gdy masz cechy i zapał przedsiębiorcy, ale nie posiadasz wystarczających środków na zakup towarów, wynajem magazynów, zatrudnienie personelu itp.? Odpowiedź jest prosta – zajmij się dropshippingiem!

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to bezpośrednia dostawa towarów od dostawcy do nabywcy, w której sprzedawca (pośrednik) nie przechowuje towarów w swoim magazynie. Produkty są wysyłane do klienta bezpośrednio z magazynu producenta, dostawcy, hurtownika lub dystrybutora. 

Schemat dropshippingu

Schemat dropshippingu polega na tym, że firma będąca dostawcą nie jest gotowa lub nie chce samodzielnie promować i sprzedawać produktów. Również może chcieć zorganizować dodatkowe kanały sprzedaży wytwarzanych lub dostarczanych produktów. Funkcje sprzedaży są przekazywane partnerom-organizatorom sklepu internetowego, którzy z kolei zajmują się nie tylko marketingiem, ale także reklamą sprzedawanych produktów, współpracą z klientami, dokonywaniem zakupów i otrzymywaniem płatności za sprzedawane produkty. Sklep internetowy przesyła informacje o zrealizowanych zamówieniach i zawartych transakcjach, a także o otrzymanych środkach (pomniejszonych o własną prowizję) do dostawcy, który z kolei zajmuje się pakowaniem i transportem zamówienia do końcowego nabywcy. Ponadto, dostawa może być dokonana w imieniu sklepu internetowego. Przychody ze sklepu internetowego to różnica między ceną hurtową od dostawcy a ceną detaliczną sklepu internetowego.

Plusy i minusy dropshippingu

System dropshipping w sprzedaży ma wiele zalet:

  1. Oszczędzanie czasu. Nie musisz się martwić o terminowe dostawy do magazynów lub do klientów. Poza tym dropshipping likwiduje przechowywanie i składowanie różnorodnych dokumentów magazynowych.
  2. Cięcie kosztów. Aby rozpocząć pracę w dropshippingu, nie musisz inwestować dużo pieniędzy na wynajęcie magazynów, zatrudnienie personelu oraz zakup asortymentu.
  3. Swoboda działania. Bez przywiązania do magazynu lub biura możesz prowadzić działalność w dowolnym miejscu, swobodnie podróżując po świecie. Jedyne co musisz mieć to połączenie internetowe. Co więcej, jeśli zdecydujesz się przejść do zupełnie innego zakresu asortymentu, nie będzie to stanowiło problemu, ponieważ nie musisz się martwić o to, gdzie umieścić resztę zakupionych wcześniej towarów.
  4. Zróżnicowany asortyment. Ponieważ w dropshippingu nie musisz wydawać pieniędzy na zakup produktu i martwić się jego umiejscowieniem, możesz zaoferować klientom znacznie większy wybór niż zwykły sklep internetowy.

Jednak dropshipping ma swoje minusy:

  1. Jako pośrednik możesz nie mieć wystarczających informacji o stanie spraw w magazynie swoich dostawców. Dlatego informacje o produktach, które dostarczasz swoim klientom, mogą nie w pełni odpowiadać rzeczywistości. Aby uniknąć nieporozumień, należy uzyskać dostęp do stanów magazynowych od dostawców i osobiście monitorować przepływ towarów między wszystkimi dostawcami.
  2. Ponieważ kupujący kontaktuje się tylko z tobą, odpowiedzialność za jakość produktu, jego dostępność i terminowość dostaw jest po Twojej stronie, a nie po stronie producenta. Dlatego należy bardzo ostrożnie wybierać partnerów.
  3. Nie możesz w pełni kontrolować przebiegu transakcji, ponieważ jej powodzenie nie zależy wyłącznie od Ciebie, jeśli istnieje osoba trzecia (dostawca). Jednocześnie to Ty otrzymujesz wszystkie reklamacje klienta dotyczące dostawy produktu, jego jakości itp., ponieważ klient złożył zamówienie u Ciebie.
  4. Ze względu na dość dużą konkurencję nie zawsze będziesz w stanie postawić wysoką marżę na produkcie. Na samym początku będziesz musiał poświęcić swoje procenty dochodowe na rzecz przyciągnięcia klientów.
  5. Ryzyko finansowe jest również możliwe, jeśli produkt zostanie zwrócony. Rozstrzyganie takich sporów zależy od twoich umów z dostawcami.